In urma cu numai 11 ani, atunci cand nu exista Facebook, Twitter, Pinterest, YouTube, Instagram sau Google Plus oamenii nu cunosteau termeni precum "tweets" sau "filtre pentru fotografii". Odata cu lansarea Facebook in februarie 2004, comportamentul oamenilor s-a schimbat, de la felul in care obtin informatiile dorite pana la modul in care fac cumparaturi. Social media sau, pe romaneste retelele de socializare i-au incurajat pe oameni sa isi exprime punctul de vedere si sa impartaseasca experiente cu persoane din intreaga lumea, in timp real.
Din 2010, in fiecare an in jur de 200 de milioane de persoane isi creeaza conturi pe retelele de socializare. Daca in 2010 numarul utilizatorilor care detineau conturi in social media era de 970 de milioane, in 2016 se preconizeaza ca numarul acestora se ridica la peste 2.1 miliarde. Importanta social media nu poate fi contestata in special datorita faptului ca a adus ceva extrem de folositor omenirii: accesul rapid la informatiile care ne intereseaza si posibilitatea de a intra in contact direct cu prieteni, familie, companii preferate sau chiar cu oamenii noi.
Asistam la o schimbare permanenta a tehnologiei, a Internetului si implicit, a retelelor de socializare. Daca in urma cu cativa ani, utilizatorii erau concentrati pe crearea de continut (text, imagini, clipuri video) care sa ajunga virale, acum acestia doresc sa creeze continut de calitate, care poate schimba viata oamenilor.
Specialisti in social media au analizat viteza cu care se schimba retelele de socializare si au anticipat mai multe modalitati prin care instrumentele de marketing vor evolua:
Se va pune mai mult accent pe personalitatea utilizatorilor/companiilor
Informatiile de baza precum imaginea de profil, locatia si in cazul companiilor o scurta descriere despre produsele sau serviciile pe care le ofera atrag mai multi utilizatori pe pagina ta. In urmatorii ani, retelele de socializare vor pune un accent mai mare pe completarea campurilor unui profil, astfel incat prietenii virtuali, care se pot transforma foarte usor in clienti sa afle rapid cat mai multe detalii esentiale, fara a fi nevoiti sa acceseze site-ul.
Incorporarea continutului multimedia
Desi retelele de socializare permit adaugarea imaginilor si a clipurilor video, specialistii sustin ca in viitor vor fi integrate si alte canale multimedia precum mesaje vocale sau posibilitatea de a adauga clipuri video live.
Content marketing
In urma cu cativa ani, doar companiile de mari dimensiuni isi permiteau sa utilizeze instrumente CMS (content management system) datorita pretului foarte ridicat. Faptul ca aceste instrumente sunt disponibile pentru toate companiile, indiferent de marime ii determina pe specialisti sa spuna ca se vor dezvolta mult mai mult si vor deveni din ce in ce mai accesibile.