Site-ul indiferent că este vorba de un magazin online sau de un site prezentare este interfața online a oricărei companii dorește să intre sau să se mențină pe piață. De obicei, clienții care ajung la noi, știu că au nevoie de un site sau de un magazin online, au cel puțin o idee vagă despre cum ar dori să arate dar, și mai important își doresc o serie de automatizări care, cel puțin la început nu se justifică.
În general, designul și funcțiile foarte specializate sunt obiectivele majore, dar această abordare s-a demonstrat a fi materializarea în online a vorbei populare „pune căruța în fața calului”. Această abordare este, dacă nu greșită, cel puțin „păguboasă” deoarece se bazează pe o ordine nefirească a lucrurilor. Înainte de toate, orice site ar trebui să plece de la o structură clară, cu seturi de categorii bine definite și un conținut care să transmită un mesaj coerent, dar și informații complete asupra obiectului site-ului, asupra produselor sau serviciilor pe care le propune.
Într-o situație apropiată de cea ideală, înainte de a demara dezvoltarea design-ului, structura completă de categorii este minimul de resurse pe care ne-am bucura să le avem la dispoziție atunci când începem dezvoltarea unui site.
Problemă
Ne ocupăm de structura site-ului, o stabilim de comun în acord cu beneficiarul. În același timp, stabilim și un termen de predare. Totul pare clar, dar o mare parte dintre proiecte ajung într-un punct mort în momentul în care solicităm descrierile serviciilor sau a produselor, textele descriptive pentru fiecare categorie, textele de pe prima pagină, inclusiv cele call-to-action. În cazul în care textele nu sunt pregătite, finalizarea proiectului este decalată semnificativ, cu săptămâni și, uneori, chiar luni. Ajungem în situația în care site-ul este finalizat din punct de vedere tehnic și de design, dar nu poate fi lansat din cauza lipsei elementului principal, conținutul.
Baza de studiu
Am observat o frecvență a acestui fenomen, respectiv faptul că ajunsesem la un moment dat să avem o serie de proiecte finalizate din punct de vedere tehnic și din perspectiva designului, dar nu aveam informația pe care clientul dorea să o transmită. Aceste proiecte erau blocate la un pas înainte de predare. De aici se generau o serie de frustrări atât din partea noastră, cât și din cea a clientului care dorea să folosească ceea ce a plătit.
Inițial nu am realizat care este cauza blocajelor la care ajunseseră unele dintre proiecte, așa că am investigat. Am analizat fiecare proiect în parte atât din perspectiva dezvoltării propriu-zise care a venit în sarcina noastră, cât și din perspectiva comunicării cu clienții. Cum o mare parte a comunicării o derulăm prin e-mail, am observat că, la cea mai mare parte dintre proiectele aflate în acel punct mort, respectiv la peste 80% dintre ele, fluxul comunicării se oprea sau devenea mult mai rar după e-mailul în care solicitam clientului să ne trimită conținutul.
1 din 3 site-uri pe care le dezvoltam întârzie din cauza conținutului
Odată ce am identificat problema am început să căutăm alternative pentru a o remedia sau, cel puțin pentru a diminua proporția. Am considerat că cea mai bună variantă ar fi să dezvoltăm un serviciu dedicat pentru creare de conținut. Am lansat serviciul în 2008. Odată cu dezvoltarea acestui serviciu am început să educăm clienții despre ceea ce înseamnă conținutul unui site, de ce ai nevoie de așa ceva și de ce ajută pe termen lung atât la o mai bună indexare în motoarele e căutare, dar și la interacțiunea efectivă cu vizitatorul.
Dacă inițial ne-am confruntat cu o oarecare reticență deoarece conceptul de a plăti pentru text original pentru un site părea de domeniul absurdului. Totuși, clienții au început să realizeze că au nevoie de text și am început, treptat să extindem și să creștem serviciul.
În 2020, la 12 ani după lansarea serviciului de creare de conținut, am făcut o nouă recenzie a proiectelor „on hold” din cauza lipsei conținutului. Chiar dacă în fiecare an am reușit să creștem volumul proiectelor, anul acesta am marcat o scădere semnificativă a blocajelor legate de conținut. Astfel am coborât de la peste 30%, la sub 20%, iar rata de asimilare a serviciului este mult mai mare, respectiv numărul pachetelor full service care ne sunt solicitate a crescut, inițial cu câteva procente. În ultimii ani ratele de creștere au fost cuprinse între 10-15%.
Acum, doar puțin peste 20% dintre clienții noi optează pentru un pachet care nu include serviciul de conținut.