Competitorii ar trebui sa ocupe un loc important in strategia de dezvoltare a unei companii. Faptul ca stii cine sunt acestia si ce ofera clientilor te ajuta sa identifici elementele prin care produsele sau serviciile tale ies in evidenta. Monitorizarea competitorilor este importanta pentru a anticipa care va fi urmatoarea "mutare" a acestora. Profita de aceste informatii pentru a imbunatati calitatea produselor sau a serviciilor tale.
Sunt foarte multe posibilitati prin care poti afla mai multe informatii despre competitorii tai. Fie ca alegi sa obtii aceste date online (site-ul companiei, motoarele de cautare) sau offline. Daca, de exemplu, participi la un targ de job-uri analizeaza materialele promotionale ale acestora (flyere, brosuri, pixuri, agende etc.) si analizeaza ce tip de public atrag. De asemenea, urmareste activitatea de retelele de socializare (cat de des posteaza, cate like-uri are pagina, cate like-uri si comentarii au postarile etc.) si vezi daca se implica in organizarea de evenimente, la ce evvenimente participa, ce proiecte sponsorizeaza etc. Poti obtine informatiile necesare si din alte surse, precum:
- presa;
- chestionare;
- reclame;
- clienti;
- evenimente corporate;
- bannere.
Cele mai importante informatii pe care trebuie sa le obtii sunt:
- clienti - ce public tinta au, ce produse sau servicii cumpara clientii de la ei, mediul de provenienta, etc.
- companie - tipul de produse sau servicii oferite, ce produse dezvolta in prezent, ce resurse financiare detin, numarul de angajati, valorile companiei, ce metode de promovare utilizeaza (tv, radio, retele de socializare, bloguri, ziare, newslettere), de cat timp este compania prezenta pe piata.
Competitorii tai doresc sa angajeze oameni noi? Analizeaza anunturile pentru a identifica ce instrumente utilizeaza, ce cunostinte si abilitati cauta la un posibil angajat. De asemenea, pozitia pe care angajeaza este foarte importanta. Daca, de exemplu cauta specialisti in resurse umane poate fi un indiciu ca doresc sa se extinda. Cauta persoane cu abilitati si cunostinte tehnice? S-au putea sa dezvolte un nou produs sau un nou sistem. Invata sa citesti printre randuri si sa fii intotdeauna cu un pas inaintea competitorilor.
Dupa ce ai obtinut toate aceste informatii, analizeaza-le si imparte-le in trei categorii: care sunt punctele lor slabe, care sunt punctele lor tari si ce strategii comune aveti.
Punctele slabe ale competitiei
Dupa ce ai identificat punctele slabe ale competitiei, revizuieste aceste aspecte ale afacerii tale pentru a fi sigur ca nu faci aceleasi greseli. Pentru a-ti indeplini obiectivele propuse, serviciile si produsele tale trebuie imbunatatite in permanenta.
Punctele forte ale competitiei
Trebuie sa iei in considerare orice aspect, de la pret si site pana la serviciul cu clientii. Inspira-te din actiunile lor, insa nu incerca sa le copiezi. Primul pas a fost facut, ai obtinut o idee din care poti sa te inspiri. Tot ceea ce mai trebuie sa faci este sa o transformi in ceva original, care te va ajuta sa iti dezvolti afacerea.
Strategii comune
Analizeaza fiecare element al strategiilor comune si stabileste noi modalitati, mai eficiente, care te vor ajuta sa faci unele schimbari.