Tendințe 2017: Ce „se poartă” în online anul acesta?

Asemeni designerilor vestimentari care își afișează creațiile cu manechine care defilează pe podiumurile de modă web designerii dictează tendințele în online-ul anului 2017. Colecția pentru acest an este plină de elemente interesante, retro-moderne, minimaliste, orientate pe conținut, cu imagini expresive și originale, tocmai pentru a crea mai mult decât un site funcțional pentru vizitator și beneficiar, ci unul funcțional care oferă o experiență de navigare plăcută și, mai ales utilă.

Tehnologiile din ce mai performanțe disponibile, dar și cerințele clienților joacă un rol esențial în creionarea tendințelor pe „podiumul” web designului din 2017. Am studiat „mișcarea” din industrie, comportamentul vizitatorului, cerințele clienților noștri, tehnologiile disponibile și ceea ce se întâmplă la pe scena globală a creativilor din online și am identificat un set de tendințe care se vor vedea din ce în ce mai pronunțat de-a lungul anului 2017. Bineînțeles, nu sunt singurele. Web-ul evoluează și se dezvoltă cu o viteză mai mare decât trecerea celor 365 de zile ale anului.

1. Sfârșitul web designului tradițional

Abordarea tradițională consta în provocarea web designerilor împacheteze tehnologia într-un „ambalaj” care să placă vizitatorului și beneficiarului site-ului, indiferent că este vorba de un site de știri, unul de prezentare sau un magazin online. 2017 este momentul în care web designerul se transformă într-un „creator de experiență” prin plierea în detaliu pe construcția de funcționalități atractive care să ofere un plus de valoare la fiecare vizită.

2. Anul GIF-urilor

Aceste animații au devenit extrem de populare și atractive pe canalele de social media. Devin virale foarte ușor și pot construi notorietate foarte repede. Pot fi inserate și în web design, pentru a atrage atenția utilizatorului, dar este recomandată utilizarea cu moderație. Excesele pot dăuna site-ului și, implicit, experienței de utilizare. Câteva situații în care pot fi folosite ar fi pentru a oferi vizitatorului o experiență aparte în vizualizarea unui produs, pentru a explica o anumită procedură, sau pentru a oferi utilizatorului un ghid grafic, ușor de urmărit destinat pentru rezolvarea unei probleme specifice.

3. O nouă generație a designului adaptiv

Conceptul adaptiv al site-urilor continuă să fie un „must” și în 2017 pentru a păstra neștirbită experiența utilizatorului indiferent de dispozitivul de pe care accesează site-ul. Mai mult, în aprilie 2016 Google a început să penalizeze site-urile care nu sunt concepute pentru a se putea adapta cu ușurință, indiferent că sunt accesate de pe monitoarele cu diagonale extinse ale desktopurilor, sau de pe display-urile smartphone-urilor.

4. Web Designul minimalist

Minimalismul ajunge în 2017 la un cu totul alt nivel. Homepage-urile se schimbă, oferind utilizatorului „intrări” către secțiunile de conținut ale site-ului. Meniurile clasice încep să se transforme pentru a oferi utilizatorului un ghid vizual ușor de parcurs către resursele site-ului. Această abordare pe bază de „carduri” ordonează secțiunile oferind o experiență vizuală mult mai plăcută și utilă.

5. Mai multe imagini originale

O tendință interesantă este renunțarea treptată la imaginile cumpărate de pe site-urile specializate în vânzarea de imagini și orientarea către poze originale. Supra-utilizarea pozelor stock îndeamnă firmele să se concentreze pe imagini proprii, de aceea mulți se orientează pe angajarea unui fotograf sau realizarea pozelor in-house. Cele „1000 de cuvinte” spuse de o fotografie originală sunt personale, mai cuprinzătoare și mai expresive decât mesajul transmis de o fotografie stock.

6. Evidențierea conținutului

Conținutul va avea un rol și mai important în 2017, așa că va fi „scos în față” pentru a răspunde intereselor vizitatorului. Până una-alta, un vizitator intră pe site pentru conținutul pe care se așteaptă să îl găsească acolo, iar rolul primar al web designului este acela de a asigura un mod intuitiv, eficient și plăcut pentru a-l ghida pe vizitator către conținutul dorit. De la această nevoie de evidențiere a conținutului derivă și celelalte tendințe valabile în acest an.

2017 încearcă să realizeze integrarea completă a conceptului de experiență a utilizatorului în web design, pentru a reuși să ofere un beneficiu important afacerilor, indiferent de dimensiuni, în comunicarea cu clienții lor. De aceea interacțiunea dintre site și vizitator trebuie să se producă fluent și intuitiv pentru a crește șansele începerii unei relații comerciale în companie și client.