Experienta utilizatorului, cheia unui site reusit

Ce rol are un site de prezentare? De ce ai avea nevoie de un site de prezentare daca esti un antreprenor cu o idee geniala de afacere? Simplu, pentru a fi online, pentru a fi acolo unde clientii potentiali te cauta, unde te studiaza eventualii investitori, unde produsele sau serviciile tale se intalnesc direct cu cererea si cu ochiul ei critic. Am trecut de mult de vremurile in care utilizatorul „ramanea cu gura cascata” daca vedea cateva animatii, cateva texte de prezentare aruncate acolo, si datele de contact. Acum, pentru ca un site sa fie reusit, trebuie sa fie eficient, iar pentru a fi eficient trebuie sa aiba exact acele functii de care utilizatorul are nevoie pentru a ramane pe site, pentru a-i studia oferta si pentru a lua, mai devreme sau mai tarziu o decizie de cumparare. Vorbim aici de site-urile comerciale, indiferent de domeniul lor de activitate.

Fiecare afacere, fiecare site are modul propriu in care se exprima, un mod care tine de brandul pe care il prezinta, de valori, de principii prin care incearca sa relationeze cu publicul tinta. Prin forme, prin culori, prin imagini, printr-o structura abil conceputa astfel incat sa ghideze clientul pas cu pas catre argumente din ce in ce mai puternice care ii sustin decizia de actiune (contact sau chiar cumparare), prin informatii complete, prin texte atractive, dar si prin functii speciale care sa ofere un plus din punctul de vedere al functionalitatii, site-urile moderne se lupta sa retina vizitatorul si sa-i ofere o experienta de navigare utila.

Una dintre definitiile experientei utilizatorului peste care dai la o simpla cautare pe Google suna cam asa: „experienta globala pe care o are un individ, utilizator al unei site, determinata, in general de cat de usor si de placut este de utilizat site-ul respectiv.” Definitia este destul de ambigua si lasa loc de interpretari.

Este extrem de greu de determinat din start ce site va oferi o experienta placuta utilizatorului. Fiecare domeniu are profilul sau profilurile sale de client potential, iar fiecare utilizator poate reactiona diferit la elementele de comunicare din site. De aceea nu exista o reteta universala dupa care se prepara site-ul perfect. Totusi, experienta ne-a facut sa identificam doua principii de baza, general valabile pentru site-ul „modern”:

  • Simplitate: comportamentului utilizatorului de astazi se caracterizeaza prin lipsa de rabdare. Volumul de informatie care circula online este atat de mare incat utilizatorul a invatat oarecum sa fie foarte selectiv si sa nu „sape” foarte mult pentru a aprofunda informatia care il intereseaza. Daca nu reuseste sa gaseasca detalii usor se muta rapid la o alta sursa, mai „prietenoasa”. „Site-ul perfect” trebuie sa aiba o structura cat mai simpla, astfel incat utilizatorul sa depuna un minim de efort pentru a ajunge la informatia dorita.
  • Ajutor: in cazul in care conceptul site-ului si informatiile il determina sa gaseasca suport pentru rezolvarea unei probleme, utilizatorul va considera site-ul unul reusit. Design-ul, structura si textele formeaza un sistem complex care trebuie sa ghideze utilizatorul catre o solutie viabila. Pana la urma, nu a ajuns pe site din intamplare, ci, cel mai probabil, de pe motoarele de cautare, asa ca este foarte posibil sa fie direct interesat de obiectul comercial al site-ului.

Aceste doua principii sunt acceptate la scara larga de web designeri care, au adoptat un concept aproape universal de site care uniformizeaza experienta utilizatorului indiferent de domeniu, ramanand foarte putine elemente specifice care sa faca diferenta. Mai multe despre acest subiect, intr-un episod viitor … :)